Őszi óraátállítás hatása szervezetünkre

2019.10.26

Vasárnap hivatalosan is elbúcsúzunk a jó időtől, beköszönt a téli időszámítás. 
Az óraátállításnak köszönhetően ugyan 60 perccel többet alhatunk, de a rövidebb nappalok és az egyre hűvösebb esték a hangulatunkra és a szervezetünkre is hatással lehetnek. A szürke időben hajlamosabbak vagyunk a depresszióra, az átállítás pedig felborítja napi ritmusunkat. Akad ugyanakkor néhány praktika, amellyel felkészülhetünk erre az időszakra, és könnyebben alkalmazkodhatunk a változásokhoz.

AZ ÓRAÁTÁLLÍTÁSRÓL RÖVIDEN
Kezdetben csupán azért javasolták, mert a napfényes órák magasabb száma miatt energiát lehet vele megtakarítani. Használata azonban más előnnyel is jár. Az egy órával hosszabb természetes világítás előny mindazoknak, akik iskolai, munkahelyi tevékenység után a szabadban szerveznek programot, strandolnak, hétvégi telkükön, családi házuk kertjében dolgoznak.
Az időszámítás szabályait az Európai Unió 1996-ban egységesítette, majd 2001-ben irányelvben rögzítette. Európában a nyári időszámítás március utolsó vasárnapján kezdődik, és október utolsó vasárnapjáig tart. Az óraátállítás Magyarországon márciusban helyi idő szerint 2 órakor előre, októberben nyári idő szerint 3 órakor vissza kell állítani az órákat 1 órával.

A téli és nyári időszámítás közül a téli kevesebb bajjal jár ugyan, ám szervezetünk reagál az átállításra - mindenkinél eltérő módon. A szervezet napi működését, más néven a cirkadián ritmust - azaz a testhőmérséklet, a cukoranyagcsere, a légzés, a keringés, az alvás és ébrenlét rendjét - az agy, pontosabban a hipotalamusz szabályozza. Ha ez a ritmus éjszakázás, alváshiány, vagy egyéb okok miatt felborul, az a megszokottól eltérő hormontermelődést eredményezhet, amely hatással van számos élettani folyamatra.

Néhány nap szükséges az alkalmazkodáshoz
Kisebb mértékben ugyan, de az óraátállítás miatti egy órányi eltérés is hasonlóképpen felborítja a cirkadián ritmusunkat. Bár ez tartós egészségkárosodást nem okoz, de az első néhány napban azért okozhat bajt, amíg a szervezetünk nem alkalmazkodik a változáshoz" - mondta dr. Petőházi Melinda, belgyógyász szakorvos.

A téli időszámításra való átállás alatt gyakran a megszokott ritmusban, azaz egy órával korábban felébredünk, este pedig fáradtabbnak érezzük magunkat. Akik nehezebben alkalmazkodnak, azoknál fáradtság, alvászavar, ingerültség, étvágytalanság is jelentkezhet, az egy óra eltérés miatti zavar pedig akár napokig is elhúzódhat.

A nappalok rövidebbek, az éjszakák hosszabbak lesznek, sokkal kevesebb napfény ér minket, így szervezetünk is kevesebb D-vitaminhoz jut. Egészségünk megőrzése érdekében a téli időszakban ajánlott a rendszeres, nagy dózisú D-vitamin pótlás, emellett használjuk ki a napsütéses órákat, és tartózkodjunk minél többet a szabad levegőn. A napsütés hangulatunkra is pozitív hatással van, ami ellensúlyozhatja a hosszú sötétség miatt sokaknál jelentkező depressziós tüneteket.

Mindenki másképp reagál
A változásra minden ember másként reagál: van, aki alig érzi meg, míg mások különösen érzékenyek - főleg a kisgyerekek, az idősek és a krónikus betegek, illetve azok, akik korábban is rossz alvók voltak. A tünetek között itt is az alvászavar, fáradtság, lehangoltság, ok nélküli ingerültség, a koncentráló- és teljesítőképesség csökkenése és az étvágytalanság a leggyakoribb.

Az óraátállítás miatt fellépő kellemetlen tünetek kezelésére pozitívan hathat például egy meleg fürdő vagy lábfürdő, egy csésze citromfűtea. Nagyon jó feszültség-levezetés lehet az esti séta is, amely segít alvás előtt kiszellőztetni a fejünket. Legyünk türelmesek, az átállás ugyanis két hétig is éreztetheti hatását, ám a fenti módszerekkel gördülékenyebbé tehetjük ezt az időszakot.

MILYEN TÜNETEKET OKOZHAT?

  • fáradtság
  • alvászavar
  • szívfrekvencia ingadozása
  • lehangoltság
  • dekoncentráltság
  • ingerültség
  • étvágytalanság


MENNYI IDŐBE TELIK, MÍG MEGSZOKJA SZERVEZTÜNK A VÁLTOZÁST?
Általában 4-14 nap alatt átáll a szervezetünk az új rendszerre. Az idősek, gyermekek, krónikus betegek, vagy alvászavarban szenvedők számára azonban nehezebb lehet az alkalmazkodás.

MIT TEHETÜNK?

  • Ha lehetőségünk van, kezdjük el szervezetünket pár nappal korábban, fokozatosan hozzászoktatni az új rendszerhez.
  • Próbáljuk meg mellőzni a kávét a délutáni-esti napszakban.
  • Hagyjuk ki a délutáni szunyókálást!
  • Igyunk gyógyteákat, vagy szedjünk gyógynövény alapú nyugtató vagy élénkítő hatású készítményeket. Feszültségoldó és altató hatású gyógynövények például a macskagyökér, a citromfű, a golgotavirág és a komló, míg élénkítő hatással bír a ginzeng és a zöldtea.
  • A testmozgás pozitívan hathat - egy reggeli kocogás élénkítő hatású lehet, este pedig egy kiadós séta után kellően fáradtan hajthatjuk álomra fejünket.

Egy kis sportolással pedig bármikor túllendülhetünk a nehézségeken.
Várunk stúdiónkba szeretettel!

Golden Future csapata
forrás: mozsonyi.hu