Mentális egészség és kiegyensúlyozottság

2020.04.06

Szerintem kezdjük az elején. Mi az a mentális egészség? A WHO meghatározása szerint: " a jóllét olyan foka, amelyen az egyén megvalósítja képességeit, meg tud küzdeni az élet mindennapos nehézségeivel, eredménnyel és gyümölcsözően képes dolgozni, valamint hozzá tud járulni saját közösségéhez."

Nos ez szép és jó, azonban tudjuk jól, hogy nem feltétlen érezzük magunkat mindig ilyen idillien. Azonban ez teljesen normális, ha jelen helyzetben a koronavírus (COVID-19) környezeti hatásai miatt feszültebbek, bizonytalanabbak, nyugtalanabbak vagyunk esetleg nehezebben koncentrálunk. Ez egy normális válaszreakció a szervezetünk részéről a stresszhelyzetre. Azonban tudatosan tehetünk ezek ellen a gondolatok és érzések ellen. Lássuk hogyan!

  • Naponta meghatározott időpontokban és maximum kétszer kövesd a híreket. Válaszd ki, hogy melyik 2-3 megbízható információforrásra hagyatkozol és csak ezekből tájékozódj. A túlzott hírfogyasztása növelheti a nyugtalanság érzetet.
  • Szórakozásra és kikapcsolódásra mindig szakíts időt. Ilyenkor az elméd átkapcsol munka-módból lazításra egy-egy film megnézése, könyv elolvasása során.
  • A testmozgás nagyon fontos, hiszen segíti a stresszlevezetést és erősíti a szervezet ellenállóképességét. Sportolj, mozogj!
  • Végezz olyan tevékenységet, ami nyugtató hatással van rád. Ez mindenkinek más és más lehet. Válaszd a kedvencedet a főzéstől kezdve az imán, olvasáson és meditáláson át egészen az egyéb tudatos relaxációkig.
  • Tartózkodj friss levegőn. Szellőztess gyakrabban otthon vagy sétálj olyan helyen, ahol nem tartózkodnak mások.
  • Aludj elegendőt. Ne túl sokat, de ne is keveset. Pihend ki magad!
  • Tartsuk a kapcsolatot szeretteinkkel és barátainkkal. Nagyon fontos a rendszeres kapcsolattartás másokkal. Főként, ha valaki egyedül van otthon, mivel könnyen megszokhatja az egyedüllétet. Itt sem árt valamiféle rendszerességet, tudatosságot kialakítani még akkor sem, ha valaki introvertáltabb személyiség.
  • Fejezd ki a szeretetedet! Az ölelés és simogatás dopamint termelnek, amik köztudottan antidepresszáns hatásúak. A dicséret és hála érzése mind fogadóként, mind átadóként segíti a boldogság megélését.
  • Fedezd fel aggodalmad, szorongásod, félelmed forrását. Tudatosítsd magadban, mivel gyakran az érzés megelőzi a tudatosságot, így uralkodik hangulatunkon.

Használd ki ezt az időszakot és fejleszd magadat. Járvány ide vagy oda, a mentális egészség mindig fontos. Tegyél érte!