Húsvétkor is egészségesen! -tápláló és egészséges fogások

2019.04.15

Ebben az időszakban az étkezésnek különleges hagyománya van: 
hamvazószerdától Húsvét vasárnapjáig tartó 40 napos böjt után nagy lakomák következnek. Mind a koplalás, mind a degeszre való evés felborítja szervezetünk természetes egyensúlyát. Húsvétkor a szimbolikus ételeket fogyasztva tápláló és egészséges fogások is kerülhetnek tányérunkra. 

Tojás

Az egészséges táplálkozás hívei sokáig megvetették magas koleszterintartalma miatt, de a legújabb kutatások rácáfoltak erre, és bemutatták számos egészségvédő hatását. Gyakorlatilag az összes létfontosságú vitamin megtalálható benne, így a szem, a haj, a bőr és a köröm legjobb táplálója. A benne levő kolin (egy makrotápanyag, amit a B-komplex részeként kezelünk) megakadályozza a zsírok lerakódását, biztosítja az idegrendszer megfelelő működését. Egy darab fedezi napi fehérjeszükségletünk 12 százalékát. Nagyon finom töltött tojást készíthetünk, ha a sárgáját összekeverjük tonhallal, citrommal, mustárral és fűszerekkel, és ezt töltjük a fehérjébe.

Füstölt, főtt csirkemell sonka

A bárányt egyre inkább kiszorította a kötözött sonka fogyasztása, amely a vidéki jólétet szimbolizálta, mára pedig olyan elmaradhatatlanná vált, mint a tojás. A hagyományos sertés változat elég sok telített zsírsavat tartalmaz, egészséges és finom alternatívája csirkemell sonkából készül, amely a legjobb sovány fehérje. Persze egy kis finom főtt parasztsonka senkinek sem árt meg.

Torma

A húsvéti sonka elmaradhatatlan kísérője, a torma. Serkenti az anyagcsere működését, segíti az állati táplálék megemésztését. 
Emellett számos pozitív hatása van: kiváló gyulladáscsökkentő, baktérium- és vírusölő, nagy mennyiségben tartalmaz B-, C-vitamint, kálciumot, káliumot és magnéziumot. 

Kalács (Graham vagy tönköly)

Az ünnep elmaradhatatlan különlegessége a fonott kalács. A sonka mellé mindig kerül az asztalra, sós változatban. Fehér lisztből készítve nem éppen alakbarát, ám a hagyományos receptet graham- vagy tönkölylisztre cserélve (esetleg keverten) már egészséges pékáruvá válik.

Zöldség kavalkád

Újhagyma, paradicsom, uborka, retek... és még sokan mások, melyek díszítik az ünnepi tálakat, és nem utolsó sorban egészségesek is. Az újhagyma fogyasztásával nagy mértékben hozzájárulsz egészséged megőrzéséhez, hiszen segít megelőzni az érelmeszesedést, serkenti az emésztést, erősíti és szabályozza a bélflórát, véd a rák ellen, csökkenti a vércukor szintet, hatásos légúti megbetegedések ellen is. A paradicsom tisztítja a vért, serkenti annak áramlását, erősíti a csontokat, véd a cukorbetegség ellen és semlegesíti a szabad gyököket. Az uborka leginkább értékes részeit a héj és a magok jelentik, ezek sok rostot és béta-karotint tartalmaznak. A magokban hasznos ásványi anyagok is találhatóak, például kalcium. Mivel ennek a zöldségnek 95%-a víz, így kiváló lehetőséget nyújt a folyadékpótlásra. Nem utolsó sorban a retekről, amely a tavaszi szezon elengedhetetlen zöldsége, melyben sok C-vitamin található. Fél csésze retekben benne van napi C-vitamin-szükségletünk 14 százaléka. A retek fogyasztása sokat segít abban, hogy megvédjük sejtjeinket az oxidatív stressz káros hatásaitól. Ezen kívül a retekben rost is van bőven, ami segíti az emésztést, és ahhoz is hozzájárul, hogy fogyasztása után tovább érezzük magunkat jóllakottnak.

Nem kell, hogy az ünnepi asztalnál feszengve üldögéljünk, és azon gondolkozzunk "jajj biztos nagyon finom lehet az a szelet sonka, egy kis tormával tojással". Bátran együnk mindenből, szervezetünk is hálás lesz érte. Természetesen a mértékletesség nem elhanyagolható, de ha netán túllépnétek a napi limitet, Húsvét után várunk Benneteket a Golden Future Infratrainer Stúdiónkban.

Jó étvágyat mindenkinek!

Golden Future csapata
forrás: wellandfit.hu